Visie en missie
Onze missie is om leerlingen voor te bereiden op een toekomst waarin zij niet alleen succesvol zijn in hun verdere studie en loopbaan, maar ook als verantwoordelijke en betrokken burgers in de samenleving. Wij streven ernaar om een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden waarin elke leerling de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
Onze visie is gebaseerd op vier pijlers:
1. Goed onderwijs
Wij zetten in op doordachte vernieuwing van het onderwijs, met aandacht voor en samenspel tussen de doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Dit betekent dat wij aandacht besteden aan zowel de cognitieve ontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van de eigenheid van de leerling.
2. Goed leven
Wij willen leerlingen niet alleen kennis bijbrengen, maar ook het ontwikkelen van inzichten, houdingen en competenties die nodig zijn voor een goed leven. Dit omvat het ontwikkelen van eigenheid, levenswijsheid, veerkracht en weerbaarheid, zodat leerlingen gefundeerde keuzes kunnen maken in hun leven.
3. Goed samenleven
Wij zien de school als een bouwplaats voor de toekomst van de samenleving. Leerlingen leren samenwerken en samenleven, waarbij zij respectvol omgaan met diversiteit en verschillende perspectieven in het besef dat de verschillende perspectieven een verrijking voor henzelf en de samenleving zijn.
4. Regionale verbinding
Wij versterken de verbinding met de regio door samen te werken met lokale bedrijven en instellingen. Dit biedt leerlingen relevante leerervaringen en draagt bij aan de vitaliteit van het Heuvelland
Uitdagingen en ambities
De aanwezigheid van jonge mensen is essentieel voor de vitaliteit en gemeenschapszin in het Heuvelland. Voor de regio betekent de aanwezigheid van het Sophianum, als enige school voor voortgezet onderwijs, dat de leefbaarheid wordt geborgd. Het Sophianum biedt met zijn brede onderwijsaanbod voortgezet onderwijs voor nagenoeg iedere leerling in het voedingsgebied. Aan het brede onderwijsaanbod en de kwaliteit van het onderwijs ontleent de school haar bestaansrecht. Ouders waarderen de nabijheid van het brede aanbod en de kwaliteit zeer.
Om de continuïteit en de kwaliteit van het onderwijsaanbod te borgen, ligt er een aantal grote uitdagingen voor de school. Dit zijn uitdagingen die te maken hebben met:
• de verbinding met de omgeving (gemeente, bedrijven en instellingen),
• de breedte van het (extra) curriculaire onderwijsaanbod (ook: buitenschoolse activiteiten),
• het pedagogisch-didactisch handelen van docenten en andere medewerkers (pedagogisch klimaat en didactische aanpak ook in relatie tot de leeromgeving, samenspel doeldomeinen van onderwijs, doorlopende leerlijnen, optimale leerroutes)
• de eigenheid van de school als een leer- en leefgemeenschap (gericht op goed leven, goed samenleven en goed samenwerken).
Daarnaast verandert leerlingenpopulatie, de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en de maatschappelijke verhoudingen verschuiven. Wij zien deze uitdagingen als kansen om ons onderwijs verder te ontwikkelen en te verbeteren. Onze ambities zijn hoog. We willen niet alleen de kwaliteit van ons onderwijs verder versterken, maar ook de basis leggen voor een schoolcultuur waarin inclusiviteit en verbinding erkend worden. We streven ernaar een leeromgeving te creëren waarin leerlingen zich gehoord, gewaardeerd en ondersteund voelen, ongeacht hun achtergrond, talenten of persoonlijke omstandigheden.
We zorgen ervoor dat zij elkaar ontmoeten, ook als zij verschillende onderwijstypen genieten. Dit betekent dat we onze pedagogisch-didactische benadering verder zullen afstemmen op de behoeften van iedere leerling, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. We zetten in op het bevorderen van onderling respect, het versterken van de sociale cohesie en het ondersteunen van leerlingen in het ontdekken van hun eigen potentieel, zowel binnen als buiten het klaslokaal.
Bovendien willen we onze leerlingen voorbereiden op een toekomst waarin zij wendbare en weerbare burgers zijn. We willen hen niet alleen uitdagen om kennis te vergaren en executieve vaardigheden te ontwikkelen, maar hen ook de juiste tools bieden om kritisch en verantwoordelijk om te gaan met de snel veranderende maatschappij. Dit vraagt van ons onderwijs niet alleen aandacht voor kennis en vaardigheden, maar ook voor persoonlijke groei en de ontwikkeling van sociale en emotionele intelligentie. Door deze ambities te koppelen aan de uitdagingen die we tegenkomen, willen we een school zijn die niet alleen goed onderwijs biedt, maar ook actief bijdraagt aan de bredere gemeenschap en het welzijn van onze leerlingen.
'Kolommen'
Het Sophianum kent de onderwijsniveau's vmbo, mavo, havo en vwo. De mavo is een andere benaming voor de theoretisch/gemengde leerweg van het vmbo, maar waar het onderwijsniveau iets hoger ligt. Het gymnasium maakt onderdeel uit van het vwo. Op het Sophianum worden deze onderwijsniveaus 'kolommen' genoemd. De school kent dus vier kolommen.
Elk kolomteam is verantwoordelijk voor het onderwijs in de kolom. De teams worden aangestuurd door een coördinator. De eindverantwoordelijkheid ligt bij de conrector.
Ook al is het gebouw groot, door het 'schools in schools'-principe is er toch sprake van kleinschaligheid en geborgenheid. Alle leerlingen van een bepaalde kolom zitten, samen met hun docenten, bij elkaar. Op deze manier zijn de lijntjes tussen de klassen en de (kolom)docenten korter en hoeven de leerlingen niet door het hele gebouw te zwerven om een lokaal te vinden. In elke vleugel hangt een eigen sfeer.