Technasium

Ben jij de wetenschapper van de toekomst? Heb jij fantastische ideeën en wil je deze omzetten in daden? Ben jij de ontwerper van die nieuwe meubels en dat mooie huis? Op het Technasium maak je kennis met verschillende beroepen uit de bètawerelden. Je kruipt in de huid van bijvoorbeeld een architect, digital media designer, medisch bioloog, levensmiddelentechnoloog of een civiel technisch ingenieur.

Het Technasium is een onderwijsstroom voor leerlingen op havo en vwo waarbij het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O) gegeven wordt. Tijdens projecten van negen weken komen leerlingen twee keer per week bij elkaar in de Technasiumwerkplaats. Hier werken ze aan ‘echte’ vraagstukken van bedrijven buiten school. Onderzoek doen naar een kolonie in de ruimte, het ontwerpen van een wellness complex en het bedenken van een nieuw krokodillenverblijf in een dierentuin zijn voorbeelden van projecten. 

Per jaar werken de leerlingen aan drie projecten, waar een cijfer aan gegeven wordt. Aan het einde van een project presenteren de leerlingen de resultaten aan de opdrachtgever, de docent, klasgenoten en soms ook aan hun ouders. Ook moeten de leerlingen zichzelf én elkaar beoordelen. Het nemen van initiatief, samenwerking en inbreng van kennis tellen allemaal mee,

Bij elk project nemen de leerlingen een kijkje in de praktijk. Ze bezoeken bedrijven en praten met de medewerkers. Door praktisch werken in projecten doen de leerlingen veel kennis op die ze ook kunnen gebruiken op een wetenschappelijke manier: niet alleen doen, maar ook verder denken en daardoor werken aan verbetering.

Teamwork is een belangrijk onderdeel van het Technasium. Leerlingen werken altijd samen in kleine groepjes, waarbij ze leren de taken goed te verdelen. Met het team werken ze aan oplossingen voor kleine en grote uitdagingen op basis van verschillende probleemstellingen. Zo komen ze erachter in welke rol ze zich het prettigst voelen, waar hun kwaliteiten en talenten liggen. Hiermee leggen ze al meteen een stevige basis voor de toekomst, want ook later tijdens hun vervolgstudie en uiteindelijke beroep zullen ze vaak moeten samenwerken. Op deze manier worden de leerlingen, als ze naar het hbo of naar de universiteit gaan, niet in het diepe gegooid.

Bètawerelden

De wereld van bèta en techniek is meer dan witte jassen en schroevendraaiers. Om de hoeveelheid mogelijkheden te laten zien, verdelen we bèta en techniek in zeven werelden. Avonturiers, creatieve geesten, ontdekkers, vernieuwende denkers en wereldverbeteraars, zo is er voor iedereen iets te vinden. Deze zeven bètawerelden zijn:

  • water, energie en milieu
  • mobiliteit en ruimte
  • science en exploration
  • voeding en vitaliteit
  • market en money
  • mens en medisch
  • lifestyle & design

In leerjaar 1 en 2 zijn alle projecten van het vak O&O gekoppeld aan een andere bètawereld. Hierdoor krijgt de leerling een goed beeld van de inhoud van deze werelden en de beroepen die hierbij horen.

Meesterproef

Het vak O&O wordt in de examenklas afgesloten met een zogeheten meesterproef. Vanuit een voorbereiding in het voorexamenjaar hebben leerlingen een half jaar gewerkt aan hun afsluitend project. In teams werken leerlingen 120 klokuren per teamlid aan deze opdracht volgens de ontwerp-, dan wel onderzoekcyclus.

De meesterproef wordt op het Sophianum afgesloten met een onafhankelijke vakjury. Deze presentaties werden de laatste jaren in het gebouw van Fontys in Sittard georganiseerd, waarbij ouders ook aanwezig mochten zijn. Een belangrijke en spannende gebeurtenis voor de leerlingen. De leerlingen presenteren 20 minuten hun product en het proces, gevolgd door een inhoudelijke verdediging van 10 minuten waarbij leerlingen allerlei vragen van de experts moeten beantwoorden. Oud-minister Jo Ritzen is meerdere malen aangeschoven om de meesterproeven te beoordelen.

Aan het einde van de avond worden waardecheques uitgereikt aan leerlingen met de beste meesterproeven.

Opdrachtgevers

Leerlingen werken bij O&O aan opdrachten die door externe opdrachtgevers aangeleverd worden. Dit zijn bedrijven of instanties uit de regio, die daardoor ook de mogelijkheid krijgen om zich aan de leerlingen te presenteren. De leerlingen krijgen daardoor een goed beeld van de mensen en werkzaamheden achter het bedrijf. Het maakt het werken aan de opdrachten voor de leerlingen meteen een stuk realistischer. Zo paste het Babraham Institute in Cambridge, een wetenschappelijk instituut, verbetervoorstellen toe die leerlingen in Gulpen bedacht hadden. De leerlingen gingen naar Cambridge om hun verbetervoorstellen te presenteren aan de Britse wetenschappers.

In de bovenbouw kiezen leerlingen zelf hun opdrachtgever uit. Tijdens een opdrachtgeversmarkt presenteren de bedrijven hun 'probleem' of vraagstuk en maken de leerlingen een keuze. Gedurende het proces hebben de leerlingen en hun opdrachtgevers regelmatig overleg. Uiteindelijk presenteren ze het eindresultaat aan opdrachtgevers en technatoren.