HAVO

De missie van de HAVO is om competente leerlingen af te leveren, die klaar zijn voor het HBO. We stemmen het onderwijs af op de veranderende maatschappij en de eisen die vervolgopleidingen aan onze leerlingen stelt.

De leerlingen stromen in een tweejarige brugklas HAVO/MAVO in. De leerlingen krijgen dus twee jaar de tijd om te laten zien wat ze in huis hebben. Aan het eind van leerjaar 1 wordt een voorlopig advies gegeven. Er is dan een mogelijkheid tot een tussentijdse overstap naar MAVO. Dit gebeurt wanneer de punten, ondanks de inzet van de leerling, niet voldoende zijn om de HAVO tot een succes te maken.

Aan het einde van leerjaar 2 volgt dan een definitieve plaatsing: óf doorstromen naar 3HAVO, óf een overstap maken naar de MAVO of - indien de resultaten heel goed zijn - naar VWO. De docentenvergadering houdt zich daarbij aan de bevorderingsrichtlijnen.   

In de eerste drie leerjaren van de HAVO wordt een brede basis gelegd. In leerjaar 4 volgen de leerlingen hun lessen in een profiel. Dit profiel kiezen de leerlingen in de loop van leerjaar 3, in samenspraak met de decaan en mentor. 

 

Sophianum

Instructie

Het uitgangspunt op de HAVO is: "Een vaste basis voor iedereen, met ruimte voor ondersteuning en/of uitdaging op basis van de leerbehoefte van de leerling."

In praktijk betekent dit dat de leerlingen de les starten met een directe instructie. Deze vindt plaats in één van de instructieruimtes. Daarna maken de leerlingen een keuze. Ze kunnen naar één van de leerpleinen gaan waar ze - onder begeleiding van een onderwijsassistent - verder werken aan hun opdrachten. Leerlingen die extra uitleg (verlengde instructie) willen, blijven in de instructieruimte bij hun docent. De les wordt weer gezamenlijk afgesloten in het instructielokaal. 

Er zijn diverse instructieruimtes, die qua grootte variëren. Leerlingen die bijvoorbeeld in een groepje willen samenwerken aan een opdracht kunnen in een kleinere ruimte aan de slag. Deze zijn direct aan het leerplein gelegen. 

Minder versnippering

De HAVO kent het principe van een meegroeiend mentoraat. Dat houdt in dat een mentor eenzelfde klas twee jaar achter elkaar begeleidt. Dat gebeurt in leerjaar 1 en 2 (onderbouw), maar ook in leerjaar 4 en 5 (bovenbouw). De mentoren van leerjaar 3 zijn gespecialiseerd in het proces rondom de profielkeuze. 

De toetsen worden afgenomen op centraal geplande toetsmomenten. Deze zijn voor de leerlingen in het lesrooster zichtbaar. Elk leerjaar heeft op bepaalde dagen hun toetsmoment. In studieplanners kunnen de leerlingen zien wanneer ze welke toets hebben. 

Qua lessen wordt versnippering zoveel mogelijk tegengegaan door lessen in te plannen in blokuren van 100 minuten. 

Profielen

In leerjaar 3 wordt er richting de profielen voorgesorteerd. Dit is een eerste stap in de begeleiding op de profielkeuze die in leerjaar 3 wordt gemaakt voor het vervolg in de bovenbouw. Onder begeleiding van de mentoren en de decaan worden alle leerlingen geïnformeerd over de mogelijkheden van de profielen en vakken die kunnen worden gekozen en bijbehorende vervolgopleidingen.

In leerjaar 4 start de leerling in één van deze profielen, die overeenkomen met specifieke studie- en beroepsrichtingen.

· Economie & Maatschappij (E&M)
· Cultuur & Maatschappij (C&M)
· Natuur & Gezondheid (N&G)
· Natuur & Techniek (N&T)