Login
Somtoday
Slide background

ELvis

Het EL partnership vindt zijn wortels in 1999, toen een groep Europese scholen de mogelijkheden van het internet inzag en wilde uitbuiten. E-mail en een eenvoudige website waren de belangrijkste hulpmiddelen voor leerlingen om internationaal samen te werken. Er heerste pioniersgeest; men probeerde een videoconferentie uit, waarbij het een uur duurde om de apparatuur te installeren. Intussen zijn het project en de leden veranderd en werd in 2008 besloten een andere draai te geven aan de activiteiten. Een ding blijft: de vastberadenheid om leerlingen voor te bereiden op het tijdperk waarin informatie geen grenzen meer kent.
 

We zijn nu de tweede ronde van 5 jaar samenwerking ingegaan. We hebben besloten om de komende jaren in kleinschaligere projecten (niet meer 10 scholen in een project) te gaan werken en elk jaar de bevindingen van die projecten met elkaar te bespreken en te kijken hoe we daar van kunnen leren voor de toekomst.


De huidige partners (stand 01-12-2020)

· Sophianum, Gulpen (NL)
· HTG Ihlow (DE)
· Widikund Gymnasium, Enger (DE)
· Kopernikusschule, Freigericht (DE)
· Vrije Sint Lambertusscholen, Westerlo (BE)
· The Ridgeway School, Wroughton (UK)
· L.S.S. Cosimo de Giorgi, Lecce (IT)
· IES Pedro Cerrada, Utebo (SP) heeft ook interesse aan deelname


Visie
Nieuwe technieken veranderen de manier waarop tegen onderwijs wordt aangekeken. Deze groep scholen wil zoeken naar nieuwe methodes om te onderwijzen, leren en beoordelen. We weten dat dit niet onmiddellijk tot resultaat kan leiden. We geloven dat internationale samenwerking tussen scholen van levensbelang is als we onze doelen willen bereiken. Docenten en leerlingen zullen hun nieuwe rol samen definiëren en hun ervaringen met anderen delen. Alle deelnemers worden als het ware onderzoekers en zullen hun voortgang vastleggen om die te delen met anderen in hun school en daarbuiten. De samenwerking zal in principe minimaal nog tot 2024 duren. ELvis: EuroLink virtual international school


ELvis was het Europese project dat we gestart zijn in 2008-2009. Intussen zijn we bezig met het eerste jaar van ELvis 6.0 (het 6e 2-jarige project) en zijn 4 aanvragen voor Erasmus+ subsidies goedgekeurd. Deze aanvragen zijn gedaan in kleinere groepen van scholen (maximaal 6) en zijn toegesneden op de behoeftes die in de partnerscholen leven.


Basisprincipes voor alle ELvisprojecten zijn:

· Onderzoekgestuurd leren door docenten en leerlingen; kennis wordt niet (alleen) geconsumeerd, maar ook gecreëerd.

· Docenten faciliteren het leerproces.

· Docenten en leerlingen leren beiden en krijgen daarvoor erkenning.

· Alle belanghebbenden zijn betrokkenen; er is een overeenkomst getekend door de betrokken schoolleidingen.

· Gedeeld leiderschap – ondersteund door een ‘dagelijks bestuur’, bestaande uit een docent, een schoolleider en een onafhankelijk adviseur.

· Kosteloze mobiliteit voor leerlingen in de vorm van uitwisselingen en bijeenkomsten. Docenten scholen bij door in andere scholen met collega’s mee te lopen, te overleggen en van elkaar te leren.

· Langdurige samenwerking; niet slechts een 2-jarig project.


Digitale leeromgeving
We hebben we sinds schooljaar 2014-2015 een website waarop de meer informatie over onze ideeën en resultaten te zien zijn. Daarnaast hebben we al meer dan 10 jaar een ‘eigen’ YouTube kanaal. www.elvischool.eu http://www.youtube.com/user/elviscentury21


Activiteiten
Elke ELpartnership school zal deelnemen aan minimaal een ELvisproject. Alle ELvisprojecten zijn een onderdeel van de curricula van de deelnemende scholen. De leerlingen krijgen hierbij vaak een leidende rol. Alle resultaten worden op het internet gepubliceerd, met de intentie om voort te bouwen op de kennis die in de loop der jaren vergaard wordt. Docenten en leerlingen komen regelmatig (digitaal) bij elkaar om plannen te maken, vorderingen te bespreken, experimenten te doen en ideeën uit te wisselen. Dit gebeurt in de scholen, maar ook op bijeenkomsten met alle scholen samen. Leerlingen die daaraan deelgenomen hebben zullen na terugkomst op school een voortrekkersrol op zich nemen in de samenwerking.


De hechte samenwerking maakt het mogelijk om impliciet aanwezige kennis te delen. Dit gebeurt soms niet in publicaties, maar is belangrijk om anderen te vertellen over succeservaringen. Tevens streven we ernaar om docenten en leerlingen deel laten nemen aan conferenties.

Ambities voor de toekomst
ELvis zoekt sponsoren om de activiteiten en het onderzoek in de toekomst te kunnen blijven financieren. Wellicht kunt u ons helpen.


Contact
Hans Venderbos (coördinator) – h.venderbos@stichtinglvo.nl

Hot news

Sophianum wint Immens MVO Award

Sophianum winnaar van de Immens MVO-Award 2024   Na het schoolbezoek van de vijf mensen sterke en kritische vakjury in januari behoorde onze school tot de drie finalisten van de Immens MVO-Award 2024. Stich...

Lees meer

Foto
News
pijl
Foto
Hot news

Sophianum wint Immens MVO Award

Sophianum winnaar van de Immens MVO-Award 2024   Na het schoolbezoek van de vijf mensen sterke en kritische vakjury in januari behoorde onze school tot de drie finalisten van de Immens MVO-Award 2024. Stichting Immens is een p...
Lees meer
Hot news

Sophianum wint Immens MVO Award

Sophianum winnaar van de Immens MVO-Award 2024   Na het schoolbezoek van de vijf mensen sterke en kritische vakjury in januari behoorde onze school tot de drie finali...
Lees meer
Foto
Kalender

March 2024

Klik op de datum van je keuze om de activiteiten te bekijken.

Hot news

Sophianum wint Immens MVO Award

Sophianum winnaar van de Immens MVO-Award 2024   Na het schoolbezoek van de vijf mensen sterke en kritische vakjury in januari behoorde onze school tot de drie finali...
Lees meer
Foto
INSCHRIJVEN

Ben je overtuigd? Het kan ook niet anders. Klik hier en vul het formulier in. We nemen snel contact op.

INSCHRIJVEN

Ben je overtuigd? Het kan ook niet anders. Klik hier en vul het formulier in. We nemen snel contact op.

LVO LVO Heuvelland Elos AOSL Technasium Erasmus Maatschappelijk stage