Flexrooster
Er wordt vmbo-breed (dus vmbo én mavo) gewerkt met het zogenaamde flexmodel. Het conventionele lesrooster is losgelaten en het flexrooster is hiervoor in de plaats gekomen. Het behouden van een zo breed mogelijk onderwijsaanbod is het uitgangspunt.
Flexmodel
Het flexmodel is een vorm om onderwijs anders te organiseren. Het flexmodel creëert een andere dagindeling en genereert ‘vrije ruimte’. Een aantal belangrijke kernpunten hierbij:
· Flexibele didactiek (vraag- en aanbodgestuurd)
· Andere tijdindeling (35-70 minuten – flexrooster)
· Flexibele groepsgroottes
· Keuzevrijheid (leerlingen zijn deels vrij in het kiezen van wat ze leren)
· Anders leren (gepersonaliseerder leren en zelfwerkzaamheid)
· Begeleiding (huis- en schoolwerk maken op school)
· Reflectie (feedback geven op het onderwijsproces van leerlingen)
Er is sprake van een duidelijke structuur voor leerlingen en er is onderwijskundige zorg voor de leerlingen. Een aantal zaken valt op:
· Na elke les is er een pauze;
· Leerlingen hebben vaklessen en flexuren;
· Er zijn minder leswisselingen gedurende de dag;
· De docent heeft minder klassen op een dag.
Niet alle flexuren zijn verplicht. Leerlingen maken in samenspraak met de mentor een keuze uit het aanbod van flexuren. Leerlingen moeten voor het eind van de week in het registratiesysteem hun keuzes aangeven. Daarnaast kunnen vakdocenten bij de mentor aangeven dat de leerling een verplicht vakflexuur moet bijwonen.