Enterpoint
Enterpoint is het hart van de leerlingbegeleiding op het Sophianum. Drie leerlingbegeleiders zijn beschikbaar voor leerlingen die niet lekker in hun vel zitten, behoefte hebben aan een gesprek of vanwege een diagnose (bijv. autisme) extra ondersteuning nodig hebben. Daarnaast worden bij Enterpoint leerlingen opgevangen die uit de les gestuurd zijn. Zij moeten een gele kaart ophalen en bespreken wat er is gebeurd. .
Via Enterpoint lopen ook de contacten met externe instanties, zoals Team Jeugd, Bureau Halt, de leerplichtambtenaar en de schoolagenten.
.jpg)
De mentor
Elke leerling op het Sophianum heeft een eigen mentor. De mentor, een beetje te vergelijken met de 'meester' of 'juffrouw' van groep 8, is het eerste aanspreekpunt voor de leerling en ouders.
De mentor heeft een aantal taken:
- hij voert periodieke gesprekken met zijn mentorleerlingen om hun welzijn in te gaten te houden
- hij onderhoudt de contacten met de andere docenten en ouder(s) / verzorger(s)
- hij houdt de studieresultaten van de leerlingen in de gaten
- hij bemiddelt bij eventuele conflicten
- hij signaleert problemen
- hij onderneemt acties bij langdurige afwezigheid van een leerling.
Heeft u vragen aan de mentor van uw kind? Aarzel dan niet en neem contact op. De contactgegevens staan in onze schoolgids.
.jpg)
Faciliteiten
Leerlingen met bijv. dyslexie, autisme of AD(H)D kunnen gebruik maken van extra faciliteiten. Deze leerlingen kunnen aanspraak maken op o.a. tijdverlenging, proefwerken op groot schrift of een time-out. Op een faciliteitenpas, die verzorgd wordt door de ondersteuningscoördinator, is na te lezen op welke faciliteiten deze leerlingen aanspraak kunnen maken. Ouders kunnen deze faciliteiten - tijdig - aanvragen. Meer informatie hierover leest u in de schoolgids.
Voor leerlingen met dyslexie heeft de school een dyslexieprotocol opgesteld. Dit is op te vragen bij de ondersteuningscoördinator, mevrouw Schols (n.schols@stichtinglvo.nl).
In geval van beperkingen van acute aard (bijvoorbeeld een gebroken arm) kunnen, in overleg met de kolomcoördinator en ondersteuningscoördinator, op maat faciliteiten worden verleend van tijdelijke aard.
%20(17).jpg)
Schoolagenten
Al meer dan 20 jaar een begrip op onze school: de schoolagenten. Wekelijks brengen ze een bezoek aan onze school, in het kader van preventie en voorlichting. Door vaak op school aanwezig te zijn, wordt de drempel voor leerlingen lager om naar hen toe te stappen. Ze zijn immers een 'bekend gezicht'. De agenten geven voorlichting in de klas en zijn betrokken bij veiligheidsacties.
De agenten worden ook ingeschakeld bij problemen op de school-/thuisroute. De contactgegevens zijn na te lezen in onze schoolgids.
%20(9).jpg)
Maatwerk
We begrijpen dat iedere leerling unieke behoeften en talenten heeft. Daarom bieden we, waar nodig of gewenst, zoveel mogelijk maatwerk aan.
Zo maken we flexibele leerroutes mogelijk om de inzet en motivatie van leerlingen te verhogen. Leerlingen kunnen bijv. extra vakken te volgen, deelnemen aan modules waarvoor zij certificaten kunnen halen en kunnen leerlingen in de bovenbouw versneld examen doen in één of meerdere vakken. Anderzijds kan er ook bij leerlingen met speciale sociaal-emotionele situaties naar passende oplossingen worden gezocht.
Sommige leerlingen raken gauw overprikkeld of hebben een time-out moment nodig. Op die momenten kunnen ze energie tanken om daarna de schooldag te vervolgen. Er zijn ook leerlingen die een aangepast rooster op maat volgen. Om deze leerlingen te kunnen ondersteunen is er de maatwerkplek. Hier kunnen deze leerlingen in alle rust, onder toeziend oog van de leerlingbegeleiders, werken aan opdrachten.
%20(24).jpg)