Login
Somtoday
Slide background

Noorderlicht maakt indruk in Finland

In de activiteitenweek ging een groep leerlingen van de bovenbouw op uitwisseling in Finland. Dhr. Meertens brengt verslag uit.

Zondag 6 oktober 2018
Met 15 leerlingen vertrokken wij met de trein om 13.55 uur vanuit Roermond richting Schiphol Airport. Na een overstap in Utrecht met als uitdaging om binnen 1 minuut de aansluiting te halen naar Schiphol, zaten we inderdaad om 15.30 uur in de trein naar Schiphol.

Om 16.20 uur konden we onze bagage afgeven en nadat de douane iedereen had doorgelicht konden we in de taxfree zone nog 1 uur ontspannen, eten en shoppen. Om 17.30 uur konden we “boarden” en om 18.30 uur hadden we een “lift off” richting Helsinki. Tijdens de vlucht werden de oortjes tevoorschijn gehaald en kon iedereen onder het genot van drankje en een snack twee en een half uur genieten van zijn eigen favoriete muziek of film. Om 21.45 uur landen we op Helsinki Airport en werd iedereen opgewacht door zijn gastgezin. Op weg van Helsinki naar Turku en Kaarina hadden wij het honderdduizendste geluk om het Noorderlicht waar te nemen. Dit was echt een uniek en wonderbaarlijk mooi verschijnsel om te zien.

Maandag 7 oktober 2018
Op maandag ochtend hebben we de middelbare school bezocht van onze uitwisselingsstudenten in Lukio Kaarina. Na een rondleiding door school kregen onze leerlingen een lesje in Fins en moesten ze een aantal gesprekken met elkaar voeren in het Fins. Dat was een hele uitdaging. Je hoorde hier en daar: "Hei, minun nimeni on Anna, minä olen kymmenenkuusi tulen suomesta".

In de middag hebben we een rondleiding gekregen in Turku waar we enkele bezienswaardigheden hebben bezocht zoals de grote Kathedraal, de haven met het Maritiem museum en het 13e eeuwse kasteel in Turku. Tijdens de avonduren verbleven de leerlingen bij hun gastgezin en hadden ze hun eigen programma.

Dinsdag 9 oktober 2018
Op dinsdagochtend volgden onze leerlingen een aantal Finse lessen samen met hun Finse student op school. In de middag hebben we een wandeling gemaakt in de Finse bossen van zo’n 5 km. De bossen in Finland zijn wonderbaarlijk mooi vanwege de afwisseling van heidegrond met heuvelachtig grote rotspartijen. In Finland mag je een eigen pad kiezen in de bossen en je mag er zelfs kamperen op iedere willekeurige plek. Een echte aanrader. Tijdens de avonduren verbleven de leerlingen weer bij hun gastgezin en hadden ze hun eigen programma.

Woensdag 10 oktober 2018
Op woensdagochtend kregen wij een rondleiding op de universiteit in Turku door een Nederlandse student die economie studeert. Na zijn rondleiding kregen wij een presentatie van een medewerker van de Universiteit die in het Engels uitleg gaf over de studiemogelijkheden voor Finse en buitenlandse studenten.

Na het bezoek aan de Universiteit vertrokken wij om 11.00 uur met de snelbus richting Helsinki. Hier sloten de Finse leerlingen aan bij de groep en met een groep van 36 personen wandelden wij met onze rolkoffertjes door de binnenstad van Helsinki. Wij hadden veel bekijks! (🧐) Na een helse voettocht van een klein uurtje en met een zomers temperatuurtje van 24 graden (😓) konden we de Ferry Gabriella van de Viking line in de halen zien liggen.

Om 17.30 uur werden de trossen losgekoppeld en vertrokken we met de boot richting Stockholm. De slaapcabines waren redelijk krap voor vier personen dus samenwerken was een must. Het ontbijtbuffet en verschillende restaurants voor het avondeten waren prima verzorgd. In de avonduren kon je een show bezoeken op dek 8 of deelnemen aan de karaokeshow op dek 9. Zo gezegd zo gedaan, de Finse studenten trapten af en al snel stond er een Limburgse delegatie dames de zaal al zingend te entertainen.

Donderdag 11 oktober 2018
Vroeg in de ochtend bereikten wij Stockholm. Bekend van de mooie kleine en veelvuldige eilandjes manoeuvreerde de grote ferry line zich een weg richting de haven

Om 10 uur gingen we enkel met lichte bepakking en zonder de gevreesde rolkoffertjes (!) van boord. Onze gids Sami nam ons mee op een mooie rondleiding door Stockholm. De oude vissershuisjes, de oude binnenstad met de mooie gebouwen en het presidentiële paleis stonden op het programma. Na de rondleiding kreeg iedereen nog wat vrije tijd in de mooie stad Stockholm. Een echte aanrader...

Om 16.30 uur gingen wij weer aan boord en om 18.30 uur vertrokken wij na een enerverend dagje weer via de Baltische zee richting de Finse wateren. Het uitzicht aan boord was gigantisch mooi.

Na het avondeten werd er een vervolg gegeven aan de karaokeshow waar deze keer ook de docenten met knikkende knieën hun favoriete song "The boys are back in town" uit volle borst in de microfoon schreeuwden. De zaal barstte uit zijn voegen en met luid applaus en hysterisch geschreeuw van vrouwen (van boven de 80) moesten zij het podium via de achteruitgang verlaten...

Vrijdag 12 oktober 2018
Vrijdagochtend rond 09.30 uur meerden wij aan in de haven van Helsinki. Met al onze bagage rolden we weer door de binnenstad van Helsinki richting het treinstation alwaar de bagage veilig werd gedeponeerd. Onze gids Sami nam ons weer mee op een mooie rondleiding door de stad waar o.a. een bezoek werd gebracht aan het museum voor moderne kunst Kiasma. Hier kon iedere leerling zijn eigen creatieve tekening maken die voor altijd blijft rondzweven in het museum. Sophianum is vereeuwigd met het Kiasma museum in Helsinki!

In de middaguren had iedereen nog enkele uren vrije tijd in Helsinki. Na afscheid te hebben genomen van onze Finse gasten vertrokken we om 18.10 uur met de bus richting de luchthaven. Om 22.30 hadden we de laatste “lift off” richting Schiphol waar wij om 23.45 uur veilig landen. Moe en voldaan van deze leuke, leerzame en innerverende uitwisseling stapten we om 00.45 uur in de bus. Om 03.30 uur werd iedereen weer herenigd met zijn ouder(s) in ons vertrouwde Gulpen – Sophianum.

Dank, ook namens medebegeleider dhr. Lardinois voor deze leuke week en fijne samenwerking"

Meer zien?
Foto's

Kalender

April 2024

Klik op de datum van je keuze om de activiteiten te bekijken.

News
pijl

PO Muziek: avond vol variatie

Trillend hangen haar handen boven de toetsen van de piano. Je ziet haar bijna denken: laat me in hemelsnaam de juiste akkoorden aanslaan. In de aula kun je een speld horen vallen. De handen gaan naar beneden, het akkoord klinkt. Een br...

Kalender

April 2024

Klik op de datum van je keuze om de activiteiten te bekijken.

INSCHRIJVEN

Ben je overtuigd? Het kan ook niet anders. Klik hier en vul het formulier in. We nemen snel contact op.